שלוש שנים ל“חוק הקופאיות": הרשתות הגדולות עדיין מונעות מהעובדים לשבת

30 באוגוסט, 2010
שי ניב, גלובס
 
   שלוש שנים אחרי שנכנס לתוקף חוק הזכויות לעבודה בישיבה, הידוע יותר בכינויו ”חוק הקופאיות“ , מגלה בדיקת ”גלובס“ כי רוב הרשתות הגדולות מצפצפות על החוק ולא מאפשרות לעובדים לשבת. הגענו אל מתחם הקניות ביג שבאזור התעשייה פולג, ובדקנו אם בעלי החנויות והרשתות מציבים כיסאות עבור המוכרים והקופאים, ולא פחות חשוב - אם נעשה בכיסאות שימוש בפועל. נקדים לציין כי רק ברשתות סופר-פארם ובמשביר לצרכן מצאנו את הקופאים והמוכרים יושבים, וברשתות האלה השירות לצרכנים לא נפל מהשירות שניתן לנו ברשתות האחרות, שבהן כל העובדים עמדו - זאת בניגוד לטענה שלפיה הישיבה מזלזלת בלקוח ופוגעת לכאורה בשירות.
 
"איפה הבעיה?"
התחלנו עם הרשת החדשה של הראל ויזל, פוקס הום. בקופה היו שלוש עובדות, אבל אפס כיסאות. מנהל הסניף לא הבין תחילה איפה הבעיה: ”יש כיסאות, הם שם במחסן.“ אחרי שהסברנו שהחוק קובע כי הכיסאות צריכים לעמוד לטובת העובדים, ובעיקר לטובת עובדי הקופה, הוא הסביר: ”העובדים מעדיפים לעמוד.“ זו היתה הזדמנות נפלאה לנטוש את החנות לטובת המתחרה הישירה והוותיקה של הרשת, גולף אנד קו. שם שמחנו למצוא שני כיסאות בקופה, אבל איש לא ישב עליהם. גם בסניף של שילב מצאנו כיסאות בקופה, אבל גם עליהם לא ישבו. אולי משום שמדובר בכיסאות בר מעוצבים שאמורים לקשט את החנות? בשילב היה לחץ של לקוחות, אבל כך גם במשביר לצרכן ובסופר-פארם, ושם כאמור אף אחד לא התבייש לשבת.
 
  
שתי עמדות, אפס כיסאות
   את סניף סטימצקי מצאנו ללא לחץ של קונים, ולמרות זאת המוכרות לא ישבו. במהרה התברר שאין במקום אף לא כיסא אחד, ולא במקרה. הבדיקה שלנו גילתה כי מדובר במדיניות, לפחות בסניף הזה של הרשת; אסור לשבת, ולעזאזל החוק. נכנסנו לסניף של הוניגמן, שם מצאנו שתי עמדות קופה ואפס כיסאות. פנינו אל מנהלת הסניף לתשובות. לדבריה, לפחות לפי מיטב ידיעתה, מדובר במדיניות. ”בכל 150 הסניפים שלנו אין כיסא,“ היא טוענת ומפנה אותנו להנהלה. גם הציבור יכול לאמץ לו מדיניות, חשבתי לעצמי - למשל לא לקנות בהוניגמן. קרוב להוניגמן נמצא סניף של המתחרה קסטרו. גם שם, כמה מפתיע, לא מצאנו שום כיסא. מנהל הסניף נראה נבוך, וההסבר שלו מביך אף יותר: ”באמת קיבלנו פקס בעניין הזה של הכיסאות... אמורים להיות כיסאות, אבל למען האמת הם מפריעים לנו בעבודה.“ נזכרתי שלפני כמה שנים התנהל קמפיין סוער להחרמת קסטרו משום שמכרה פרוות אותנטיות. מעניין למה זכות החיות לחיות, או יותר נכון להפוך לשניצל במקום לפרווה, מעוררת יותר אמפטיה מזכות העובדים לשבת.
 
  
כיסא בצד
   בסניף של הרשת סבון של פעם חשבנו שלא מצאנו שום כיסא, אבל אחראית המשמרת הצביעה על כיסא בר גבוה מעץ ללא משענת גב, כפי שהחוק מחייב, שהוצב בפינה. על הכיסא היה מונח קלסר גדול, ואחראית המשמרת הסבירה כי הוא משמש את העובדים רק כשאין לקוחות בחנות, שכן לדבריה ישיבה אינה מכבדת את הלקוח. בסניף של הרשת המתחרה, ללין, הוצב כיסא מחוץ לעמדת הקופה. גם בסניף קד‘ס הוצב כיסא מחוץ לעמדה, וכך גם בחנות הבגדים של פוקס. באופן טבעי, כשהכיסא מונח מחוץ לעמדת הקופה, אף אחד לא יושב עליו. כי כשמעסיק רוצה שהעובדים שלו יישבו, ראו זה פלא, הם יושבים. בדיוק כמו במשביר ובסופרפארם. ומה לגבי אכיפה? במשרד התמ“ת חסרים 210 תקנים לפקחי עבודה כדי לעמוד בתקן שקבע ארגון ה.OECD- בתמ“ת ניהלו מאבקים מתישים כדי לקבל עוד פקחים, אבל באוצר הסכימו לתוספת של כמה עשרות בלבד, כאשר רובם יהיו סטודנטים במשרה חלקית, ומקוצצי סמכויות.